آشپزی 20

آموزش تهیه ی انواع غذا و دسر در آشپزی 20

آشپزی 20

آموزش تهیه ی انواع غذا و دسر در آشپزی 20

نکات مهم برای دم کردن صحیح چای

چای نوعی نوشیدنی است که بسیاری از افراد هر روز آن را می‌نوشند، اما در بسیاری از فرهنگ‌ها دم کردن چای نوعی هنر محسوب می‌شود. در این متن نه تنها انواع مختلف چای، بلکه روشهای صحیح دم کردن و سرو آن را نیز به شما خواهیم آموخت. دم کردن چای یک کار نسبتاً آسان است و نیازی به دانش قبلی ندارد. تمام جوانب دم کردن صحیح چای را در این دستورالعمل‌ها ذکر خواهیم کرد. بسته به تعداد نفرات و نوع چای انتخابی، دم‌کردن چای‌های مختلف چیزی بین ده تا بیست دقیقه طول می‌کشد.

نکات مهم برای دم کردن صحیح چای


  

مرحله 1: مواد مورد نیاز

برای تهیه یک فنجان چای، به مواد زیر نیاز دارید:

  • یکی کتری چای از نوع برقی یا ساده. در صورت نیاز، حتی می‌توانید از یک قابلمه معمولی استفاده کنید گرچه این کار طعم چندان مطلوبی به چای نمی‌دهد.
  • برگ چای خشک با طعم دلخواه خود را انتخاب کنید مثلا چای سیاه، سبز یا سفید و یا دمنوش گیاهی.
  • یک قوری چای
  • چند عدد فنجان چای
  • آب آشامیدنی
  • شیرین کننده هایی مانند عسل و شکر
  • لیمو ترش (در صورت تمایل)
  • شیر (در صورت تمایل)

مرحله 2: نکات ایمنی

  • همواره مراقب آب جوش باشید تا بر روی شما نریزد و شما را نسوزاند. سوختگی در اثر آب جوش و یا بخار آن باعث جراحات شدیدی می‌شود.
  • برای درست کردن چای، آب را در مایکروویو نجوشانید. این کار طعم چای را خراب می‌کند.
  • بسیاری از چای‌ها از جمله چای سبز و سیاه حاوی کافئین فراوانی هستند.
  • هنگام استفاده از کتری برقی یا کتری گازی احتیاط کنید، زیرا هر دو می‌توانند باعث بروز آتش‌سوزی شوند.
  • به دلایل ایمنی تهیه و دم کردن چای توسط کودکان زیر 13 سال به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
  • اگر هنگام تهیه چای دچار سوختگی شدید، هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

مرحله 3: اصول تهیه و دم کردن چای

چای نوشیدنی ساخته شده از گیاهی بنام کاملیا سینسیس است. انواع مختلف چای از این گیاه با استفاده از روش‌های مختلف چیدن و فرآوری برای تولید چای سفید، سبز یا سیاه تهیه می‌شود. دمنوش‌های گیاهی از این قاعده مستثنی هستند زیرا آنها بجای Camellia Sinesis از گیاهان دیگر و یا ادویه جات تهیه می شوند.

مرحله 4: انتخاب چای

تعیین اینکه چه نوع چای می‌خواهید یک انتخاب شخصی بر اساس طعم، مقدار کافئین و فواید سلامتی آن است. در ادامه چهار نوع اصلی چای را توضیح خواهیم داد.

چای سبز:

چای سبز رایج‌ترین چای در آسیای شرقی است و بدلیل فواید سلامتی آن شناخته شده است. انواع بی‌شماری چای سبز از جمله گان‌پاودر، دراگونول، سنچا، کوکیچا و کوه برفی جیان وجود دارد، اما نوعی که انتخاب می‌کنید بستگی به ترجیح شخصی شما دارد. همچنین توجه داشته باشید که چای سبز در هر 8 اونس (معادل 226 گرم) حدود 24 تا40 میلی گرم کافئین دارد.

چای سیاه:

چای سیاه یک انتخاب محبوب در اروپا و جنوب آسیا است. این یک چای غنی و مقوی است که بیشترین میزان کافئین را دارد و حاوی حداکثر 60 میلی گرم کافئین در هر 8 اونس (معادل 226 گرم) است. چای سیاه با انواع گوناگونی مانند سیلان ، ارل گری، آسام و کیمون به چشم می‌خورد. مانند چای سبز، صرفاً ترجیح شخصی است که شما کدام نوع را انتخاب می‌کنید.

چای سفید:

چای سفید نوعی چای ملایم تر و شیرین است که از گیاه Camellia Sinensis از منطقه فوجیان در چین تولید می‌شود و به دلیل این که برگ های این نوع چای را تنها در سه روز سال و در فصل بهار می‌توان برداشت کرد، بی‌نظیر است. کمترین فرآوری روی آن انجام شده و یکی از سالم ترین چای‌ها محسوب می شود. نسبت به بیشتر چای‌ها کافئین کمتری دارد اما گرانترین آنها نیز هست.

چای (دمنوش) گیاهی

برخلاف سایر چای‌ها، در تهیه چای گیاهی از برگ گیاه کاملیا استفاده نمی‌شود بلکه در عوض بیشتر به گل‌ها‌، گیاهان و میوه‌ها تکیه می‌کنند. این نوع چای بدون کافئین است و اغلب بعنوان یک نوشیدنی آرام بخش از آن استفاده می‌شود.

مرحله 5: گرم کردن قوری چای

گرم کردن قوری قبل از تهیه و دم کردن چای بخش مهمی از تهیه چای است که اغلب افراد یا این نکته را نمی‌دانند یا فراموش می‌کنند. با این حال، گرم کردن قوری به چای اجازه می‌دهد تا گرمای خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ کرده و طعم بیشتری به همراه داشته باشد. برای گرم کردن قوری چای، آن را با آب داغ پر کنید، آب داغ را در اطراف قوری چای چرخانده و سپس آب آن را دور بریزید.

مرحله 6: انتخاب فنجان مناسب

دو نوع قوری که معمولاً هنگام سرو چای مورد استفاده قرار می‌گیرد چینی و سرامیکی است. این صرفاً یک تصمیم شخصی است. سرامیک گرمای چای را به مدت طولانی‌تر حفظ می‌کند در حالی که چینی طعم را حفظ می‌کند.

مرحله 7: آب جوش

به ازای هر نفر یک فنجان آب به قوری چای خود اضافه کنید. از آب تمیز و آشامیدنی استفاده کنید زیرا مواد معدنی اضافه شده می توانند طعم چای را تغییر دهند. آب باید قبل از افزودن به قوری کاملاً جوش بیاید، زیرا آبی که بطور صحیح گرم نشده باشد، برگهای چای را خوب باز نمی‌کند.

مرحله 8: اضافه کردن برگهای چای

برگهای چای باید تازه و خشک باشند زیرا در این حالت بیشترین طعم را به چای می‌دهند. برای هر نفر یک قاشق چایخوری برگ چای اضافه کنید، به علاوه یک قاشق چایخوری اضافه برای قوری.

مرحله 9: دم کردن چای

آب جوش را به قوری خود اضافه کنید و درب آن را بگذارید. میزان زمان لازم برای دم کشیدن چای بسته به نوع چای مورد نظر شما متفاوت است. چای سیاه باید به مدت 2 تا 3 دقیقه، چای سفید به مدت 4 تا 5 دقیقه، چای سبز به مدت 1 دقیقه و چای گیاهی باید 5 تا 6 دقیقه دم بکشد. این نیز بسته به سلیقه شما قابل تغییر است. اگر می‌خواهید چای شما غلیظ‌تر باشد، آن را به مدت طولانی‌تر و یا اگر می‌خواهید چای شما کمرنگ باشد، آن را بمدت زمان کمتری دم کنید.

مرحله 10: شیرین کردن چای (اختیاری)

بسیاری از افراد به چای خود شیر، شکر یا آب لیموترش تازه اضافه می‌کنند. این مرحله کاملاً اختیاری است، زیرا این که آیا شما می‌خواهید به چای خود طعم دهید، بستگی به میل شما دارد. در این مرحله باید چای را درون فنجان بریزید تا هر فرد بتواند آنچه را که می خواهد اضافه کند. معمولا به چای سیاه، شیر، شکر و لیمو اضافه می‌کنند. چای سبز به طور سنتی بدون شیر، لیمو یا شکر تهیه می‌شود، زیرا این افزودنی‌ها عطر و طعم آن را خراب می‌کنند.


منبع : شهروند

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.